Wie plannen heeft om een enige en eigen woning te kopen in Vlaanderen, houdt best rekening met een nieuwe fiscale wijziging. Na de verlaging van de registratierechten van 3% naar 2% begin 2025, heeft de Vlaamse regering aangekondigd het tarief vanaf 1 januari 2027 opnieuw te verhogen naar 3%. Wat betekent dit concreet voor jouw aankoop?
Van 2% naar 3% registratierechten
Sinds 1 januari 2025 betaal je bij de aankoop van een enige en eigen woning in Vlaanderen slechts 2% registratierechten, op voorwaarde dat je aan de wettelijke voorwaarden voldoet. Dit wordt het gunsttarief genoemd. In het kader van het Vlaamse begrotingsakkoord voor 2027 werd beslist om dit gunsttarief opnieuw op te trekken naar 3%.
Wat betekent dit voor jouw aankoopbudget?
Een stijging van 1% lijkt misschien beperkt, maar kan bij de aankoop van een woning al snel enkele duizenden euro's verschil maken. Koop je bijvoorbeeld een woning van € 350.000, dan betaal je vandaag € 7.000 registratierechten. Bij het nieuwe tarief van 3% wordt dat € 10.500. Dat betekent een extra kost van € 3.500. Bij een woning van € 450.000 loopt het verschil zelfs op tot € 4.500. Een belangrijk bedrag om rekening mee te houden bij het bepalen van jouw aankoopbudget.
Heel belangrijk om te weten is dat dit verhoogde bedrag steeds van de eigen middelen van de koper dient te komen en dus niet ‘zomaar’ extra geleend kan worden.
Wat als je nog in 2026 een woning koopt?
De datum van de verkoopovereenkomst is bepalend voor het toepasselijke tarief. Goed nieuws dus voor wie momenteel op zoek is naar een woning!
Volgens de Vlaamse Belastingdienst blijft het tarief van 2% mogelijk wanneer de verkoopovereenkomst nog vóór 1 januari 2027 wordt afgesloten. De notariële akte mag in dat geval ook in 2027 verleden worden.
Let wel: bij een wederzijdse aankoop- en verkoopbelofte gelden andere regels. Bij dit type overeenkomst is wel de datum van de authentieke akte bepalend en niet de datum waarop de aankoop-verkoopbelofte werd getekend.
Voor wie geldt het verlaagde tarief?
Het tarief van 2%, en vanaf 2027 mogelijk opnieuw 3%, is bedoeld voor kopers van een enige en eigen woning in Vlaanderen. Dit betekent onder andere dat je de woning zelf moet bewonen en in principe geen andere woning of bouwgrond volledig in volle eigendom mag bezitten. Onder bepaalde voorwaarden zijn uitzonderingen mogelijk. Voor de aankoop van een tweede verblijf of investeringspand geldt het gewone tarief van 12%.
Nog plannen om een woning te kopen?
Ben je op zoek naar jouw droomwoning? Dan kan het interessant zijn om je aankoopplannen nog dit jaar concreet te maken. Zo kom je mogelijk nog in aanmerking voor het huidige tarief van 2%.
Bij Bricx Vastgoed begeleiden we je graag bij jouw zoektocht en zorgen we ervoor dat je goed geïnformeerd de juiste beslissing kan nemen.
Nog vragen of op zoek naar een woning? Aarzel niet om ons te contacteren!
Bronnen: vlaanderen.be – Vlaamse Belastingdienst, notaris.be.
Deze informatie is gebaseerd op de aangekondigde maatregelen en het voorlopige administratieve standpunt van oktober 2026. De definitieve regelgeving kan nog wijzigen.
- vorige
- terug naar overzicht
- volgende